Met deze checklist kan je aan de slag om de terugkeer praktisch te organiseren.

Je kan deze ook op voorhand gebruiken om met je collega’s afspraken te maken voor de terugkeer, zodat iedereen mee is.

Voorbereiding van de terugkeer
– Zijn alle collega’s op de hoogte van de terugkeer?
Kijk wie er allemaal betrokken is als je collega terugkeert en geef ze een seintje
– Is er een moment gepland om je collega welkom te heten?
Wie organiseert dit moment?
Hou er rekening mee dat dit geen formeel moment moet zijn, maar ook een gezamenlijke koffiepauze kan zijn
– Is er contact geweest met de collega voorafgaand aan de terugkeer?
Wie heeft dit contact opgenomen?
Informeer eventjes bij deze persoon, ook naar verwachtingen
Zijn er duidelijke afspraken gemaakt over contactmomenten?
Als er geen contact is geweest kan je dit nog altijd doen voor de terugkeer!
– Zijn er aanpassingen nodig aan de planning?
Is de collega hiervan op de hoogte gebracht?
Kunnen collega’s dit intern opvangen, of is extra ondersteuning nodig?
Ook al vallen sommige zaken onder een planning waar je niet altijd grip op hebt, op de hoogte zijn van aanpassingen kan al een verschil maken
Werkplek en toegang
Moeten er aanpassingen aan de werkplek of werkpost worden gedaan?
Is de werkplek opgeruimd en schoon?
Kan de collega toegang krijgen tot het gebouw en benodigde systemen?
– Badge
– Sleutel
– Computerlogin
– Toegang tot de parking
Materiaal en kleding
Is de werkkledij of zijn de beschermingsmiddelen nog hetzelfde?
Is er schone werkkledij beschikbaar?
Nieuwe ontwikkelingen en opleiding
Zijn er veranderingen geweest die uitleg nodig hebben?
– Nieuwe software
– Nieuwe werkmethodes
– Gewijzigde afspraken
– Administratieve zaken (bijv. verlofregeling, maaltijdcheques, etc.)
Team en werkomgeving
Zijn er nieuwe collega’s gestart?
Is een kennismaking gepland? Nodig nieuwe collega’s zeker uit voor een welkomstmoment!
Is er een actueel werkschema beschikbaar?
Wordt dit tijdig aan de collega gegeven? Pak dit mee als je contact opneemt.
Is er rekening gehouden met eventuele aanpassingen of een ander werkritme? Als iedereen op de hoogte is kan je al wat bezorgdheden wegnemen